Шукати в цьому блозі

середу, 21 вересня 2016 р.

Фідій - давньогрецький скульптор.


Фідій - давньогрецький скульптор і архітектор, один з найбільших художників періоду високої класики.
ФидийГрецьке класичне мистецтво досягло свого найвищого розквіту в середині V ст. до н. е. Ціла плеяда скульпторів і живописців першої половини V ст. до н. е. і серед них старші сучасники Фідія, знамениті скульптори Піфагор Регийский, Мирон і інші, стверджували в своїй творчості новий істинно грецький художній стиль. Зображуючи воїна або атлета, міфологічного героя або божество, і Піфагор, і Мирон створювали образи людини - живої, красивого, рухливого і сильного. Але і цим талановитим майстрам, і їх сучасникам ще не вдалося досягти розкриття внутрішнього світу людини, її почуттів і переживань. Тільки Фідій зумів вдихнути в образи класичної краси полнокровную життя, показати велику духовну силу людини, її гідність, яскраво охарактеризувати кожного героя, створити грандіозні динамічні композиції, сповнені глибокого внутрішнього змісту. Цей великий художник завершив шукання своїх попередників, зробив новий великий крок у розвитку реалістичного мистецтва, зайнявши провідне становище серед майстрів свого часу.
Про життя Фідія збереглося дуже мало відомостей; важко навіть встановити час створення деяких його робіт. Народився він в Афінах на початку століття, помер у 431 році до н. е.; працював у різних місцях Греції, але більша частина його творчої біографії пов'язана з Афінами. Дитинство і юність Фідія пройшли в роки греко-перської війни. Майже всю свою творчу діяльність він присвятив створенню пам'ятників, прославляють батьківщину і її героїв. З 460 року до н. е. Фідій почав працювати в Афінах. Це місто-держава, передова грецька рабовласницька республіка, центр грецької культури, зайняв під час війни провідне місце і став в 478 році до н. е. головою Афінського морського союзу. Керівну роль уряді Афінської держави грав енергійний і впливовий політичний діяч стратег Перікл. Вважаючи, що Афіни мають право завдяки своєму становищу гегемона грецьких держав розпоряджатися союзної скарбницею, Перікл вирішив використати ці кошти на відновлення міста і Акрополя. Виступаючи на народному зборах афінян, він пояснив їм: "Місто досить забезпечений необхідним для війни, тому надлишок грошових коштів слід вжити на споруди, які, після свого закінчення, доставлять громадянам безсмертну славу, під час виробництва робіт поліпшать їхнє матеріальне становище".
Центральний архітектурний комплекс Афін - Акрополь, забудований до війни культовими спорудами, прикрашений багатьма дарчими статуями, тепер лежав у руїнах. Перш ніж розпочати його реконструкцію, слід було розібрати руїни, очистити місце для головних споруд, на що знадобилося кілька років. Але і пустельним Акрополь не міг довго залишатися; поступово на ньому афіняни стали встановлювати статуї богів і героїв. Одним з перших пам'яток (близько 460 року до н. е..), споруджених на Акрополі, була бронзова статуя бога Аполлона роботи Фідія.

Статуя Аполлона і монументи в Платеях і Дельфах створили Фидию репутацію першокласного майстра, і Перікл, близьким другом і соратником якого згодом став художник, доручив йому велике державне замовлення - виліпити для Акрополя колосальну статую богині Афіни - покровительки міста. На площі Акрополя, недалеко від входу, була встановлена в 450 році до н. е. велична бронзова скульптура висотою 9 м.

Незабаром на Акрополі з'явилася ще одна статуя роботи Фідія. Це було замовлення афінян, що жили далеко від батьківщини (так званих клерухії). Оселившись на острові Лемонсе, вони побажали поставити на Акрополі статую Афіни, що згодом отримала прізвисько "Лемния".
Афіна Промахос і Афіна Лемния затвердили по всій Греції славу Фідія, і тепер його залучили до двох самим грандіозним робіт того часу: створення колосальної статуї бога Зевса в Олімпії і керівництву реконструкцією всього ансамблю афінського Акрополя. Керівником робіт по створенню великого і різноманітного скульптурного оздоблення Парфенона античні літературні джерела називають Фідія.
У середині 50-х рр. нашого століття були відкриті археологами руїни майстерні Фідія в Олімпії (на схід від храму Зевса). У руїнах, покинутих і спустошених, знайдено невелику кількість форм з грубої глини для отформовки з тонких пластинок золота частин жіночого одягу для невеликих фігур, дрібні шматочки слонової кістки, крихти золотої фольги, залізні, бронзові і свинцеві пластинки для скріплення форм і частин дерев'яної основи статуї, шматочки скла для інкрустації трону, інструменти з кістки і бронзовий молоточок для обробки поверхні золота. Серед інструментів знайдена маленька, покрита лаком чашечка з процарапанной написом як би від імені судини "я власність Фідія"...
Крім всесвітньо відомих статуй Афіни на Акрополі та Зевса в Олімпії, Фідій створив і ряд інших творів. Так, він взяв участь у конкурсі на статую амазонки для храму Артеміди в Ефесі. У цьому змаганні виступили знаменитий сучасник Фідія пелопоннеський майстер Поліклет, учень і співробітник Фідія Кресилай і скульптор Фрадмон. Кращою була визнана робота Поліклета. Збереглися три різних варіанти статуй амазонки в римських мармурових копіях, а нещодавно пізнаний і четвертий варіант. Всі амазонки зображені пораненими, ймовірно, це було умовою замовлення. Декілька мармурових римських копій повторюють бронзовий оригінал амазонки Фідія, краща з яких нещодавно відкрита в розкопках вілли римського імператора Адріана (II ст. н. е..) в Тиволи біля Рима.

Амазонка Фідія висока струнка дівчина-воячка, в короткому хітоні, стоїть, схиливши голову; вона поранена в ліве стегно і обережно виставила вперед ногу. Судячи по статуї з Тіволі, високо піднятою правою рукою вона спиралася на спис. М'які складки хітона, гнучкість фігури, плавність руху близько нагадують фігури фриза Парфенона.
Інша з відомих творів Фідія - це статуя Афродіти Уранії (небесної), що спирається ногою на черепаху. Оригінал із золота і слонової кості, яка стояла в храмі в Еліді (Пелопонес), загинув у давнину; його мармуровою копією вважають тепер фрагмент-тированную статую в Берлінському музеї. Сильна молода, повна грації жіноча фігура своїми пропорціями, пластичністю, мальовничій грою складок одягу походить на возлежащую богиню східного фронту Парфенона.
У всіх творах Фідія і його школи яскраво втілилися прогресивні риси грецького мистецтва V століття до н. е. Фідій створив твори вчинені в художній формі, повні глибокого гуманізму, величі і разом з тим прості і зрозумілі всім.
Художник скінчив своє життя трагічно. Політичні противники Перікла, прагнучи скомпрометувати цього державного діяча і його найближчих соратників, звинуватили Фідія в приховуванні золота при роботі над Афіною Парфенос. Фідій був поміщений у в'язницю і не дочекавшись виправдання, там він покінчив життя самогубством.

Статуя Зевса Олімпійського роботи Фідія. Не збереглася, відома за описами. Статуя Зевса знаходилася у храмі, довжина якого досягала 64 м, ширина - 28 метрів, а висота внутрішнього приміщення була близько 20 м. Сидить в кінці залу на троні Зевс підпирав головою стелю. Оголений до пояса Зевс був виготовлений з дерева. Тіло його покривали пластини тонів, теплою слонової кістки, одяг - золоті листи, в одній руці він тримав золоту статую Ніки - богині перемоги, інший спирався на високий жезл.
На ніжках трону були зображені чотири танцюючі Ніки. Також були зображені: кентаври, лапіфи, подвиги Тесея і Геракла, фрески, що зображують битву греків з амазонками. Основа статуї мало 6 м в ширину і 1 м у висоту. Висота всієї статуї разом з п'єдесталом становила за різними даними від 12 до 17 м. Складалося враження «що якщо б він (Зевс) захотів би встати з трону, то зніс би дах». Очі Зевса були розміром з кулак дорослої людини.
"Афіна Парфенос" (Афіна Варвакион) - знаменита давньогрецька скульптура роботи Фідія. Час створення 447-438 роки до н. е. Не зберігся, відомий за копіями та описів. Її копією вважається римська мармурова статуя.
Сатуя була виконана в хрисоэлефантинной техніці (золото і слонова кістка). Мореплавець Павсаній у своєму путівнику описує її так: "Сама Афіна зроблена із золота і слонової кістки... Статуя зображує її на весь зріст у хітоні до ступень ніг, у неї на грудях голова Медузи зі слонової кістки, в руці вона тримає зображення Ніки, приблизно в чотири лікті, а в іншій руці - спис. В ногах у неї лежить щит, а близько списи змія; ця змія, ймовірно - Еріхтоній".
Шолом богині мав три гребеня (середній зі сфінксом, бічні з грифонами). Як пише Пліній Старший, на зовнішній стороні щита була викарбувана битва з амазонками, на внутрішній - боротьба богів з гігантами, а на сандалях Афіни було зображення кентавромахії. База була прикрашена історією з Пандорою. На мармурових копіях руку богині з Нікою підтримує стовп, чи існував він у оригіналі - предмет численних дискусій. Ніка здається крихітною, в дійсності її висота становила 2 метри.

 "Поранена Амазонка", статуя, яка посіла друге місце на знаменитому конкурсі скульпторів для храму Артеміди Ефеської, була створена в 440-430 рр. до н. е. Не зберігся, відомий за копіями. Її копією вважається "Амазонка Маттеї" (Ватикан).
Фідій виконав знамениту статую пораненої амазонки, яку замовили для храму Артеміди жителі міста Ефеса, шанували амазонок як засновниць свого міста. У конкурсі на створення статуї амазонки брали участь Поліклет, Фідій, Кресилай, Фрадмон і Кидон. Примітно, що всі статуї були настільки гарні, що греки вирішили доручити самим скульпторам визначити найкращий. Кожен спочатку назвав створену ним статую, але після своєї вказав амазонку Поліклета, якому комісія присудила перший приз.
Відповідно, друге місце було у Фідія, третє у Кресилая, четверте у Кидона, і п'яте у Фрадмона.

"Афіна Лемния" (Лемноські Афіна) - бронзова статуя богині Афіни, створена знаменитим грецьким скульптором Фідієм в 450-440 рр. до н. е. Не зберігся, відомий за копіями. Згідно Павсанию, скульптура була виготовлена громадянами Афін, що жили на острові Лемнос, з метою піднесення в дарунок рідному місту, завдяки чому і отримала таке прізвисько. Ймовірно, стояла десь неподалік від Пропілей.
У статуї Афіни Лемнии майстру вдалося передати багатство і складність образу. При погляді на неї з однієї точки видно велике внутрішнє напруження сильної, мужньої богині. З іншого боку Фідій показав спокійну грацію її руху. Вертикальні спадаючі складки одягів сприймаються як канелюри нерухомої колони. Складки накинутою на плече егіди передають живе рух Афіни, виявляють внутрішню динаміку і напруга фігури. В одній руці богиня тримала спис, уособлюючи цим постійну готовність до дії, в іншій - шолом, знятий з голови як би в знак її миролюбного, спокійного настрою.





Немає коментарів:

Дописати коментар