Архітектура - кам'яний літопис світу
МЕТА УРОКУ: 1) сформувати уявлення про архітектуру як вид мистецтва; 2) познайомити з особливостями мови цього виду мистецтва; 3) познайомити з видами архітектури залежно від функціональної спрямованості; 4) формувати вміння аналізувати твори архітектури, використовуючи мистецтвознавчу термінологію; 5) дати поняття архітектурного ансамблю; 6) розвивати вміння встановлювати зв'язок між архітектурним об'ємом і характером його сприйняття людиною, між окремою архітектурною спорудою й довкіллям; 7) розвивати конструктивне і проектне мислення учнів; 8) виховувати естетичний смак, прагнення змінювати навколишню дійсність за законами краси.
Активно освоювати світ людина почала від часів мезоліту, а змінювати його — від неоліту і часу появи землеробства і скотарства. Організовувати, перебуовувати довкілля землероби почали відразу у двох напрямах — зі створення архітектури малих і великих форм. Малі форми — це помешкання й господарські будівлі, а великі — споруди, пов'язані з релігійними уявленнями давніх людей. Пізніше виникають релігійні храми й царські палаци.
Слово «природа» можна розуміти по-різному, як «природа, що створює» і як «природа, вже створена». Живопис і скульптура зображують те, що природою вже створено, її конкретні образи. Архітектура відбиває здатність створювати, силу природи, її механічні сили, космічні ритми й математичні числа, що живуть у них. В архітектурі людина не копіює те, що створила природа, а сама намагається творити так, як творить ПРИРОДА. Тому не випадково деякі архітектурні форми, особливо в давніх культурах, мають схожість із природним рослинним і тваринним світом. Наприклад, певна схожість круглого склепіння з печерою, колони з деревним стовбуром в архітектурі Стародавнього Єгипту або статуї крилатих биків шеду біля входу до палацу ассирійського царя Саргона II в Дур-Шаррукіні.
Таким чином, можна сказати, що в живописі і скульптурі переважають образи, тоді як в архітектурі відображені ідеї й принципи існування природного світу.
ЗАПАМ'ЯТАЙ!
Види архітектури:
а) Промислова архітектура складається із засобів виробництва. До неї належать будівлі заводів, фабрик, електростанцій та
ін.
Фабрика "Рошен" (місто Київ)
Чорнобильська атомна електростанція
б) Цивільна архітектура охоплює матеріальні засоби існування. людського суспільства. Це житлові будинки, громадські будівлі.
Київський оперний театр
в) Ландшафтна архітектура пов'язана з організацією садово-паркового простору. Це міські сквери, бульвари й парки з «малою» архітектурою — альтанками, містками, фонтанами, сходами.
Парк "Софіївка"
г) Містобудування охоплює створення нових міст, селищ і реконструкцію старих міських районів. Містобудівник повинен вибрати територію, з'ясувати, де розмістяться житлові, громадські чи промислові зони і транспортні магістралі, що зв'язують їх, передбачити можливість подальшого розширення міста. Він повинен подумати і про красу майбутнього міста, збереження історичних пам'ятників, місце нових міських ансамблів. Одним з основоположників сучасного містобудування вважається Ле Корбюзьє. Йому належить велика кількість містобудівних проектів (1922-1945), у яких утілена ідея «вільного міського плану», або «зеленого міста» («Променисте Місто» — за Ле Корбюзьє) — ідея, що була доволі поширеною в другій половині XX ст.
Місто Київ
д) Сакральна архітектура (від лат. засгаїіз — «священний», такий, що має святість, визнається божественним) — пов'язана зі створенням різних культових будівель, наприклад капищ, молитовень, вівтарів, храмів, монастирів та ін. їхня конструкція в будь-якій культурі завжди базується на основі міфологічних і/чи релігійних уявленнях про форми і простір світу, його гармонію, упорядкованість, пропорційність. Особлива геометрія форм у цих будівлях символічна і розуміється як образ упорядкованого Всесвіту порівняно з хаосом. Наприклад, сакральна геометрія єгипетських пірамід, індійських храмів.
Софіївський собор у місті Києві
Архітектура тісно пов'язана з різними видами мистецтва, іноді спирається на їхні можливості, але створює свій образ. Знання багатьох галузей науки, у тому числі тих, з якими тісно пов'язана архітектура, постійно розширюються. З'являються нові синтетичні матеріали, які становлять новий арсенал архітектури. Архітектор повинен обов'язково знати їхні властивості, будівельні можливості. Нові проблеми й завдання архітектури багато в чому визначаються високими темпами соціального й технічного прогресу. Архітектура повинна створюватися з урахуванням наукового прогнозу й передбачати можливість функціональних змін. Зв'язок архітектури із суспільством, культурою, епохою свідчить про її важливі культурні функції. Архітектор виконує замовлення суспільства й завжди відповідає перед ним за свою споруду. Тому не випадково найбільша кількість нереалізованих проектів саме, архітектурних.
ПОПРАЦЮЙ З ТАБЛИЦЕЮ
Опрацюй матеріал про будівельні матеріали архітектури
Кожен будівельний матеріал — дерево, камінь, залізо, скло — має свою мову, не лише зовні виглядає інакше, але й диктує архітектурі свої специфічні вимоги, допомагає або заважає архітекторові вирішити своє завдання. Архітектор має зважати на ці природні якості матеріалу й прагнути до їх цілісного використання. Художня дія матеріалу в архітектурі заснована насамперед на його кольорі й на обробці його поверхні: Подібно до того, як масляна фарба, темпера чи акварель важливі для живописця своїми образотворчими можливостями, так і архітектор бачить приховані в матеріалах оптичні чи дотикові властивості. Він їх розкриває, видозмінює, перевтілює, підпорядковує статичну масу матеріалу своїм динамічним цілям. Кожен художній стиль по-своєму реалізує природні якості матеріалу.
Матеріал
|
Особливості
|
Дерево:
- давній матеріал;
- використовують, коли не мають інших матеріалів (західне раннє середньовіччя), коли дерева багато (Давня Русь), коли на території відбувається багато землетрусів (Японія)
|
— Може бути міцним і м'яким, довгим і коротким;
- масштаб будови, принципи його конструкції і характер його декоративних елементів;
- дає можливість гострого і м'якого моделювання форм, для підкреслення маси (кутів, граней);
- дозволяє різну міру шліфування;
- гра світлотіні на поверхні;
- у плані забезпечує і глибокі виступи, і широкі, рівномірні площини;
- є органічним в інтер'єрі
|
Цегла
(найбільш обмежений і однобічний за своїми конструктивними та експресивними можливостями матеріал):
- сирець — висушений на сонці;
обпечена цеглина, іноді вкрита кольоровою глазур'ю
|
— Мала гнучкість, стриманість;
— форма паралелепіпеда, гострі грані;
— у цегляній архітектурі не дуже популярна колона цегляна архітектура тяжіє до арки, склепіння;
— дрібність об'єму; цегляна архітектура уникає карнизів, що далеко виступають, і глибоких жолобів;
— простота контурів споруд, їх широкі площини і замкнуті маси;
— за кольором має різні відтінки багата орнаментальна й колористична гра поверхні;
— можливість різноманітної кладки;
— гра швів на поверхні створює своєрідну динаміку цегляної стіни;
— легко вкривається штукатуркою;
— можливість орнаментації стін
|
Камінь:
а) граніт — важко піддається шліфовці мало придатний для тонкого орнаменту;
б) вапняк — гнучкіший (особливо мармур);
в) піщаник — найм'якіший в обробці
|
— Монументальний;
— важкий;
— кам'яній архітектурі властиві горизонтальні перекриття (Єгипет, Греція);
— різний ступінь міцності і доступності при обробці;
— різна форма блоків;
— характер кладки — самостійний виражальний засіб
|
Залізо
(початок використання в архітектурі — XIX ст.), його види:
а) чавун — витримує тільки вертикальний тиск згори;
зазвичай застосовують у вигляді вільних опор;
б) лите ковке залізо — витримує тиск згори, бічний тиск і розтягування - застосовують у вигляді балок при перекритті простору;
в) сталь — відрізняється найбільшою міцністю та еластичністю - найбільш пристосована для широкого тиску арок і склепінь
|
— Міцне й надійне;
— використовується за принципом стійок;
— вимагає точних розрахунків;
напрямки й перетини брусків часто робляться механічними лаконічність і стриманість форм
|
Бетон
(суміш цементу, води, піску й дрібного каміння):
— використовували вже римляни;
винахід сучасного бетону сягає 20-х років XIX ст.
|
— Заливається в дерев'яну форму;
— цілковита однорідність стіни, вільна від швів);
— міцність;
— довговічність
|
Залізобетон
(поєднання арматури й бетону), або т. з. армований бетон:
— уперше використовував французький архітектор Огюст Перре
|
— Здатність матеріалу до розтягування;
— конструктивна гнучкість і витривалість;
— здатність комбінувати елементи, що виступають, і різні маси, що нібито висять у повітрі;
— створення грандіозних просторових вражень);
— компактність;
— може обходитися майже без стін;
— не потребує капітелей для колон;
— наявність зв'язку складових, їх пружність;
— можливість перекривати величезні простори в мостах, фабриках, вокзалах, ангарах
|
Скло
(часто в поєднанні з арматурою):
— до XV ст. використовувалося тільки для церковних і монастирських вікон, вітражів;
— з XIX ст. — самостійний матеріал архітектури
|
— повністю пропускає світло;
— перешкоджає доступу вітру;
— потребує обрамлення
|
Елементи архітектурної конструкції можна розбити на чотири основні групи:
Стовпи мають грубі форми, не звужуються догори, не мають канелюр, більше пов'язані зі стіною. Стовп спочатку був задуманий у кам'яній брилі або кам'яній кладці (а прообраз колони — стовбур дерева). Особливо наочним є контраст колони і стовпа, їх можна спостерігати в римській архітектурі, у якій часто застосовувала подвійну конструкцію, до того ж арки спиралися на стовпи, тоді як колони підтримували горизонтальні перекриття. Яскравим прикладом є Колізей.
Найбільш популярною формою опори (особливо в епохи класичного стилю) є колона — тобто кругла, циліндроподібна опора. Вона може стояти вільно або притулятися до стіни. Імовірно, первісна форма колони виникла в дерев'яній конструкції і звідти була перенесена в кам'яну архітектуру. Складовими колони є база, стовбур (який зазвичай складається з певної кількості циліндрів) і капітель.
Прадавні зразки кам'яних колон було знайдено в Єгипті. Уже могилу фараона Джосера (на початку III тис. до н. е.) прикрашали колони з рослинними капітелями, а з середини III тис. до н. е. колона стала одним із найулюбленіших мотивів єгипетської архітектури. У єгипетській кам'яній колоні особливо яскраво виявляється зв'язок архітектури з природним світом. Майже всі капітелі мають рослинні образи, такі як блакитний і білий лотос, папірус і пальма, ж:мут зв'язаних стебел папірусу. В уявленнях єгиптян колона втідювала в собі справжню рослину (як і підлога храму видавалася єгиптянинові схожою на розливи Нілу, а стеля — на зоряне небо). Це закономірно, адже роль єгипетської колони не така, як грецької. Завдання єгипетської колони не стільки підтримувати, нести на собі перекриття, скільки створювати огорожу, указувати шлях, утворювати ліс, нескінченну гущавину, що оточує з усіх боків. Тобто завдання єгипетської колони насамперед декоративне, а не конструктивне. Цим пояснюються і її своєрідні горизонтальні поділи. Вони символізують рух навколо колони разом із процесією людей, які моляться.
Грецький архітектор вирішував у колоні передусім конструктивні завдання, прагнув зробити з колони справжню опору, готову протистояти найпотужнішому тиску, і підкреслював у формах колони вираження її функцій.
Перекриття — частина, що спирається й тісно пов'язана і співвіднесена з опорами.
Розрізняють перекриття двох видів:
— горизонтальне (Давня Греція) - стійко-балкова конструкція;
— аркове (Давній Рим) - аркова конструкція.
Немає коментарів:
Дописати коментар